13.04
2015

Erasmuse programmi vahetusettevõtja reklaamiteenuste kogemus Belgiast

Maria Stsukina on 27-aastane neiu, kes oli kogemusi saamas 2014nda aastal ajavahemikul juuli kuni oktoober, Erasmus For Young Entrepreneurs programmi raames, Belgias, kus ta sai oma vahetuskogemuse firmas „Logos,“ mis tegeleb reklaami-, trüki-, meedia ja nendega seotud teenustega. Maria lugu on üsna sarnane teistele uutele ettevõtjatele, teda motiveeris sellest osa võtma tema tulevase äri arenguvõimalused. „Tundsin puudust teatud oskustest ja teadmistest, näiteks, B2B ja B2C turundusteadmistest, mis olid hädavajalikud mu äri alustamiseks,“ räägib ta oma otsuse langetamise protsessist. Teine aspekt, mis motiveeris Mariat, oli Belgia turg, kuhu ta planeeris ja ikka veel planeerib välja jõuda: „Seetõttu otsisin hosti just Belgias, kes võimaldaks mul oma tegevusprogramm ära täita.“

Põhimõtteliselt teostas Maria just neid tegevusi, mis hosti ja tema tegevusprogrammis olid. See programm pannakse paika enne koostöö algust, seega Maria sõnul on tegevusprogrammi koostamine ja selle üle arutlemine vahetuseks ülioluline. Nii sai tema tööülesanneteks õppida turunduse spetsiifikat, tegeleda internetiostjatega, teha äri nähtavaks ja liiklus kodulehel kiireks. Ta õppis ära palju spetsiifilisemalt Google Analytics, SEO, Google AdWordsi, blogide, foorumite ja sotsiaalmeedia kasutamise. Maria sai praktilisi teadmisi läbirääkimiste ja partnerluste sõlmiseks,  teda kaasati raamatupoodidesse Eestis ja Belgias ning teda tutvustati partneritele. Ta õppis tundma Belgia turu spetsiifikat vastuvõtja näitel. Lisaks pakuti talle kokkulepitu väliselt Euroopa Liidu ürituste jälgimist, andmebaaside kogumist ja sellega töötamist ning osalemist turundamise protsessis.

„Ütleksin, et koostöö sujus hästi. Sellest oli mõlemale poolele kasu ja saime suuremal määral oma eesmärgid täidetud,“ räägib Maria positiivsest, „ainuke asi, et vahetuse esimestel päevadel vaatles host meie koostööd tööpraktikana ja soovis minu tööjõudu rakendada valdkondades, mis mulle kasulikud ei olnud. Pidin talle seletama, milleks ma tulin ja mis meie koostöö aluseks on. Saime teineteisest aru ja leidsime lahenduse.“ Seetõttu soovitab Maria kõigile uutele ettevõtjatele põhjalikult oma vastuvõtjat valida ja kõik tegevusprogrammi aspektid põhjalikult enne vahetust läbi rääkida. Oluline on ka see, et Maria ja vastuvõttev ettevõtja kohtusid enne vahetust ja arutasid tegevusprogrammi, kuid sellegipoolest tekkis olukord, mis oleks võinud töösuhte ka juba eos lõpetada. Õnneks lahenes see kenasti.

Maria elas Belgia pealinnas, Brüsselis, kus tema sõnul sotsiaalne elu on väga vahva ja ülirikas just seetõttu, et see on Euroopa pealinn. „Olin Brüsseliga ka enne hästi tuttav ning ka seekord sain tuttavaks väga paljude kohalike ja ka Brüsselis elavate välismaalastega. Kõik on väga vahvad, sõbralikud ja avameelsed inimesed,“ räägib Maria elust väljaspool tööd. Ta sai ka väga palju kasulikke äritutvusi ning ärile kasulikku informatsiooni, mida Eestis ei oleks saanud. Maria sõnul suhtuvad inimesed välismaal info andmisse palju sõbralikumalt kui Eestis, nagu ta armastab ka öelda: „Seal info ei maksa midagi ja liigub väga kiiresti.“ Muidugi mõista tekkis neiul ka häid sõprussidemeid, mis kestavad tänaseni.

Mis puutub programmi kasulikkusesse, siis on Maria üks nendest, kelle jaoks see käik oli äärmiselt väärtuslik. Ta sai juurde nii teadmisi, oskusi kui ka motivatsiooni alustada äri või laiendada oma olemasolevat ettevõtet välismaal. Midagi negatiivset ei oska ta välja tuua: „Oli ka stressirikkaid olukordi, kuid see on arusaadav, sest tuleb nii oma äriga tegeleda, kui ka vahetusprogrammi täitmisega samal ajal. See on ka heaks trenniks äriga alustajatele, sest see on vaid algus,“ on Maria endiselt optimistlik. Maria loetleb saadud kasudeks näiteks oktoobris käima pandud oma äri ning vastuvõtja näitel õppimist, kuidas tööd ettevõttes efektiivselt organiseerida. Ta sai vajalikke turundusteadmisi ning oskusi nii vastuvõtja ettevõttesiseselt kui ka -väliselt.

Tema vastuvõtja andis ta kontaktid ka teistele ettevõtjatele, kes aitasid Marial ärimudeli paika panna ja andsid häid soovitusi tulevaste turundustegevuste suhtes. „Võtsin osa rahvusvahelistest ettevõtlusüritustest, kus sain kasulikku infot rahastamise, äri alustamise jm kohta ning väärtuslikke ärikontakte. Üks neist oli näiteks EYIF ja Euroopa Parlamendi poolt korraldatud üritus "Unconvention 2014", kus esines ka Neelie Kroes,“ räägib Maria ühest lahedast kogemusest.

Lisaks liitus ta E-Commerce Europe ning EBN - European Bussiness Network ühingutega ning selle tulemusel läks sel kevadel Brasiiliasse, Salvadori äriinkubaatorisse oma startup'i edasi arendama EU/Brazil Connect programmi raames.

Uutele ettevõtjatele soovitab Maria enne minekut põhjalikult koostada tegevusprogramm, millel oleks ka praktiline väljund ärile edaspidi ning tulevase vastuvõtjaga kõik tegevusprogrammi aspektid läbi arutada ja vaadata ka täpsemalt, kuidas neid oleks võimalik teostada just selle vastuvõtja juures.

Kui uurida, kas Maria suhtleb oma vastuvõtjaga ka tänasel päeval, ütleb ta, et pigem ei. „Hetkel me ei suhtle, sest ausalt väga palju tööd oli viimasel ajal – panin äri käima oktoobri alguses, siis kui ma tagasi tulin ja praegu on väga kiire. Samuti vastuvõtja tegevusvaldkond on EU affairs, minul E-kaubandus, seetõttu otseselt ärivahelist koostööd me antud etapil teostada ei saa. Kuid tulevikus, kui mu enda äri kasvab ja me väljume ka Belgia turule, siis kindlasti teeme koostööd,“ on Maria optimistlik.

Otsime uusi ettevõtjaid „Erasmus For Young Entrepreneurs“ programmi!

Kommenteeri meie Facebooki lehel